دانلود کتاب کوری

نام کتاب

کوری (دانلود+)

نویسنده

ژوزه ساراماگو + به اهتمام عاطفه اسلامیان

موضوعات

زندگینامه ژوزه ساراماگو + سخنرانی نوبل + کوری

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

5.87 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

« هم اکنون می‌توانید کتاب کوری را از کتابخانه تاریخ ما دانلود کنید. »

معرفی کتاب کوری

رمان کوری اینگونه آغاز می‌شود:

«چراغ راهنمایی زرد شد و دو ماشینی که ازدیگر ماشین‌ها جلوتر بودند، بر سرعتشان افزودند تا قبل از قرمز شدن چراغ از چهارراه بگذرند. چراغ سبز عابر پیاده که کنار خط‌کشی عرض خیابان بود، روشن شد و مردم منتظر از روی خط‌های سفیدش که روی آسفالت خیابان خودنمایی می‌کرد، گذشتند و به آن سوی خیابان رفتند. راننده‌ها با بی قراری کلاچ را می فشردند و ماشین‌های آماده همچون اسب‌هایی که منتظر فرود شلاق بر پشتشان باشند، به جلو و عقب می‌رفتند. با اینکه عابران از خیابان رد شده بودند، اما هنوز چراغی که به ماشینها مجوز عبور می‌داد، لحظاتی معطل می‌کرد. به عقیده بعضی‌ها اگر همین تاخیر ناچیز را ضرب در تاخیر هزار چراغ راهنمایی شهر که سه رنگ آنها پشت سر هم عوض می‌شود، بکنی، برای یافتن علت‌های ترافیک که اصطلاح بهترش راه بندان باشد، کافی است»

کتاب پرطرفدار « کوری » توسط ژوزه ساراماگو نویسنده ای از کشور پرتغال نوشته شده است. این داستان که در سال 1998 جایزه نوبل را از آن خود کرد، روایت انسان‌هایی است که دچار نوعی روزمرگی شده اند. در حقیقت این کتاب اعتراض بزرگی است به مسائل اجتماعی مانند بی تفاوتی آدم‌ها ، بی تحرکی ، اطاعت کردن از آنچه که جمع میگوید، فشار های اجتماعی و سیاسی که همه‌ی انسان ‌ها به نوعی در برابر آن ها ساکت هستند و واکنشی نشان نمی‌دهند. هیچ کدام از شخصیت های این داستان نام ندارند و این نشانی از بی هویت بودن انسان ها است.

 

 

بخشی از مقدمه کتاب کوری

انتقاد ژوزه ساراماگو در این رمان از نشناختن آدمها نسبت به وجود خود و قدرت تعقل و تواناییهای درونی خودشان است. کوری ای که در این رمان شیوع پیدا می کند و درمدت کمی گریبانگیر تمام اقشار جامعه می شود برخلاف بیماری کوری، یک مرض نامتعارف است. کورهای این رمان به جای آنکه در یک تاریکی مطلق غرق شوند، در یک سفیدی بی پایان و بسیار نورانی غرق شده اند و به جای آنکه سیاهی باعث کوری آنها شود، نور شدید مانع از قدرت دید آنهاست.
بی شک چنین مرضی یک نوع تمثیل است و اشاره انتقادآمیزی به آدمهایی دارد که باوجود روشنایی و نور کافی راه خود را گم می کنند. چشم باعث می شود که آدمی به دنیای بیرون از وجود خود توجه کند و از درون خودش غافل شود و نتواند نیروهای درونش را کشف کند و عقل را به درستی بنا به موقعیتی که در آن قرار دارد، به کار گیرد. ساراماگو برای اینکه سردرگمی و بی هویتی آدمها را نشان دهد؛ از نثری دشوار استفاده کرده است و توجهی به علایم نقطه گذاری و پاراگراف بندی نمی کند و حتی دیالوگهای اشخاص داستان را تنها با یک ویرگول از هم جدا می کند و این شاید به این دلیل باشد که می خواهد دنیای پیچیده کورها را کورتر نشان دهد؛ اما درباره ساراماگو باید گفت که این کار درنتیجه منظوری از این دست نیست و این سبک نگارش ساراماگو است که در رمانهای دیگرش هم دیده می شود؛ ولی در این رمان این سبک نوشتاری او ناخواسته کمک به نشان دادن سرگشتگی آدمهای رمانش می کند.
ساراماگو در این رمان مسایل اجتماعی زیادی را به باد انتقاد می گیرد. بی تحرکی و خمودگی آدمها، اطاعتهای کورکورانه، رکود دربرابر فشارهای اجتماعی و سیاسی، سکوت دربرابر زورگویی افراد زورمدار و… جنبه هایی انتقادی است که در این رمان به خوبی مشخص و بارز است.
شخصیتهای داستان نام ندارند و داستان در زمان و مکان معینی روایت نمی شود و این نیز نشان از بی هویتی آدمها دارد.
ساراماگو همچنین به بررسی احساسات و عواطف آدم در موقعیتهای دشوار زندگی می پردازد و به شیوه ای خاص در کنار انتقادهای شدیدالحن که گاه جنبه صدور یک بیانیه سیاسی را دارد، مسایل رمانتیکی را مطرح می کند و ابتدا یک ایده توسط یکی از شخصیتهای داستان می دهد و در روند داستان آن را دنبال می کند تا سرانجام به نتیجه مطلوب خود می رسد؛ که احساسات و عواطف آدمی تابع روال طبیعی زندگی آدمها نیستند و دارای یک منطق والا و ماورایی هستند که منشا آنها را نمی توان در دنیای مادی جستجو کرد.
رمان کوری یک رمان بسیار جذاب است که گرچه ممکن است به خاطر پیچیدگی نثر آن، در ابتدا قدری مشکل به نظر بیاید؛ اما خواننده صبور وقتی چند صفحه از آن را می خواند و با حال و هوای آن آشنایی می یابد؛ چنان جذب آن می شود که می خواهد همه آن را به یکباره بخواند تا آخر این داستان فلسفی را بداند و بعید به نظر می رسد کسی تا آخر این داستان را بخواند و تحت تاثیر عمیق قرار نگیرد و تا….

« هم اکنون می‌توانید کتاب کوری را از کتابخانه تاریخ ما دانلود کنید. »

برای دانلود از باکس بالای صفحه استفاده کنید.




Subscribe
دنبال کردن
guest
2 دیدگاه ها
most votedبیشترین رای
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
سارا
سارا
2021-11-02 5:58 ق.ظ

واقعا عالیه خدا خیرتون بده که کتاب رایگان در اختیار عموم مردم قرار میدید

احمد نورانی
احمد نورانی
2021-11-21 6:56 ق.ظ

کتاب منجی هست
و شما منجی ما هستید
و ما منجی ایران هستیم
و ایران منجی منطقه هست
ومنطقه منجی کل کره زمین خواهد بود