دانلود کتاب شرح شوق (جلد چهارم)

نام کتاب

 شرح شوق (جلد چهارم) دانلود

دانلود کتاب

×
           

شکیبا باشید، دانلود شما کمی دیگر شروع می‌شود.

با توجه به حجم بالای دانلودها، لطفاً «20» ثانیه صبر کنید؛ سپس دانلود شما انجام می‌شود. تا شروع دانلود می‌توانید از کانال تلگرام و یا صفحه اینستاگرام ما دیدن کنید.

زمان باقی مانده: 20

         

نویسنده

سعید حمیدیان 

موضوعات

ادبیات

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

32.5 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

 

 

کتاب شرح شوق اثر سعید حمیدیان است ؛این اثر حاصل کاری است که قریب به یک ربع قرن بر آن پژوهش شده. این کتاب شرحی است بر پایه ی تجزیه و تحلیل ساختار هر شعر و بررسی پیوندهای اجزای شعر، از ساختار معنایی و مضمونی ابیات گرفته تا عناصر بیانی همچون تشبیهات، استعارات، نمادها و به طور کلی تصاویر و بنمایه ها و نیز صنایع. همچنین شرح حاضر را می توان شرح و تفسیر شعر حافظ با شعر پارسی دانست، در موارد فراوان برای توضیح و تفسیر این یا آن بیت یا مضمون، نویسنده از بیت های خود حافظ یا دیگر شاعران استفاده نموده که موجب قابل فهم کردن منظور و هدف بیت ها شده است. و از تفاسیری چون خانلری و قزوینی نیز برای شرح دقیق تر استفاده شده. به طور کلی از مهم ترین و معتبرترین منابع قدیم و جدید در هر زمینه ای چون منابع لغوی، دستوری، و زبانی ، ادبی، عرفانی، تاریخی، جغرافیایی، علمی استفاده نموده خواه به زبان عربی و خواه به فارسی.

مبنای اولیه ی کار تفسیر خانلری بوده، اشعار از روی آن بدون هیچ گونه تغییر و تصرفی نقل شده، تنها به منظور خوانش هرچه آسانتر و درست تر اشعار گاه تغییراتی از نظر رسم الخط یا املا، علایم و فواصل کلمات در آن ها تغییر داده. درمورد متن های عربی موجود، اعم از آیات، احادیث در اکثریت موارد معنای روشن آن ذکر شده. در واقع شرح بر پایه ی ساده سازی معنایی نیست بلکه با تجزیه و تحلیل دقیق عناصر هر شعر، اعم از کل شعر و یکایک ابیات و آحاد آن سروکار دارد و همچنین شرح لغوی و دستوری نیست، اگرچه از لحاظ لغوی و دستوری یا زبانی نسبت به دیگر تفاسیر دقیق تر است. جلد نخست از پنج جلد، تماماً شامل بحث های موضوعی پیرامون شخص و شعر حافظ و به منزله ی مقدمه و پیش نیاز برای ورود به شرح تحلیل اشعار است.

در جلد نخست، گذشته از بحث های اولیه و بنیادین درباره ی شخص و شعر حافظ ، مباحثی در خصوص هنجارهای مهم و اصلی غزل پارسی، گفتارهایی درباره ی مهم ترین عناصر شعر او از جمله نمادهای محوری و پرکاربردی چون می، مستی، ساقی، مطرب شاهد، نمادها، فرقه ها و گروه ها و گرایش ها مثل زاهد، شیخ، صوفی، رند آمده است. و بحث های گسترده پیرامون بیان، نماد گرایی( سمبولیسم) در شعر به ویژه غزل حافظ و ساختار آن، و سپس مباحثی درباره ی زبان آمده است.




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments