دانلود کتاب شرح احوال و آثار ابن عمید

نام کتاب

شرح احوال و آثار ابن عمید دانلود

دانلود کتاب

×
           

شکیبا باشید، دانلود شما کمی دیگر شروع می‌شود.

با توجه به حجم بالای دانلودها، لطفاً «20» ثانیه صبر کنید؛ سپس دانلود شما انجام می‌شود. تا شروع دانلود می‌توانید از کانال تلگرام و یا صفحه اینستاگرام ما دیدن کنید.

زمان باقی مانده: 20

         

نویسنده

ضیاءالدین سجادی

موضوعات

ادبیات

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

3.0 مگابایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

کتاب شرح احوال و آثار ابن عمید اثر ضیاءالدین سجادی است؛ ابوالفضل محمد ابن ‏عمید قمی ؛ شاعر، ادیب، کاتب، حکیم معتزلى، لغوى، فیلسوف و منجم. از مردم قم بود. در همان جا نزد ابن‏سمکه تلمذ کرد. و پس از پدر در دربار آل‏بویه خدمت مى‏کرد. در رى وزارت وشمگیر را داشت و مدتى هم وزیر رکن ‏الدوله‏ ى دیلمى بود. چندى در خدمت عضدالدوله در شیراز به سر برد. صاحب بن عباد از شاگردان او بود و به دلیل مصاحبت بیش از حد با وى به صاحب شهرت یافت.
در طول عمر به بیمارى نقرس و قولنج دچار بود. ابن‏ عمید در اغلب علوم عصر خود تبحر داشت. شعراى بسیارى او را مدح کردند از آن جمله متنبى، شاعر معروف در ارجان به خدمت او رسید و به سبب قصیده‏ اى که در محدح او گفت، صله دریافت کرد. ابن ‏عمید کتابخانه ‏ى بزرگى حاوى صد بار کتاب در علوم مختلف داشت که خازن آن ابوعلى بن مسکویه بود.
اهمیت ابن ‏عمید در آن است که صنایع لفظیه را با معانى دقیق گرد آورد و در بلاغت به درجه‏اى رساند که او را تالى عبدالحمید دانستند. وى در بغداد و به قولى در همدان یا رى درگذشت. پس از وى، پسرش نیز به وزارت رکن ‏الدوله رسید که به سبب حسادت به شهادت رسید. در ادب و ترسل او را «جاحظ ثانى» مى‏ نامیدند. از آثار او: «تاریخ ابن‏ عمید»؛ «دیوان رسائل» یا «رسائل ابن‏ عمید».




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments