دانلود کتاب آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه

نام کتاب

آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه (دانلود+)

نویسنده

مصطفی خلعتبری لیماکی

موضوعات

منزلت آب در فرهنگ و ادب فارسي + آيين باران خواهي و نمونه‌هايي از فرهنگ مردم ايران و بند آمدن باران + چيستان‌ها و قصه‌هاي مربوط به آب + باورها و معتقدات مربوط به آب باران و چشمه‌هاي نظركرده و شفابخش + شيوه‌هاي تقسيم و نگهداري آب

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

2.64 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

کتاب آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه اثر مصطفی خلعتبری لیماکی است؛ اين كتاب در پنج فصل به شرح زير تدوين شده است :
فصل نخست، «منزلت آب در فرهنگ و ادب فارسي»، كه به اسطوره‌اي بودن آب در فرهنگ ايراني اشاره کرده ، از نگاه علامه دهخدا به تحليل واژه آب مي پردازد سپس اين موضوع را در ادبيات و شعر فارسي مرور مي کند.
فصل دوم مثل‌ها، «چيستان‌ها و قصه‌هاي مربوط به آب»، که در آن مثل‌ها و متل‌ها و قصه‌ها و حكايت‌هاي كوتاه در زمينه آب گرد آمده و جايگاه آن در فرهنگ عامه (فولكلور) بررسي مي شود.
فصل سوم، «باورها و معتقدات مربوط به آب باران و چشمه‌هاي نظركرده و شفابخش»، اين بخش مي‌کوشد باورهاي مردم در خصوص وجود سقاخانه‌ها، آب‌انبارها، چشمه‌هاي نظر كرده و شفابخش را ارائه داده با اشاره به مكان‌هاي دقيق اين مناطق علت نام گذاري آنها را بيان کند.
فصل چهارم،« آيين باران خواهي و نمونه‌هايي از فرهنگ مردم ايران و بند آمدن باران». به كم‌آبي مناطق خشك ايران و گستره جعرافيايي آن پرداخته ، جايگاه آب براي مردم هم از لحاظ شرب و هم از لحاظ كشاورزي در اين مناطق را بررسي و با ذکر مصاديقي از «آيين باران خواهي» در فرهنگ مردم ايران اين آداب و رسوم را بازگو مي‌کند.
فصل پنجم « شيوه‌هاي تقسيم و نگهداري آب» در بخش پاياني ، چگونگي تقسيم آب و آبياري سنتي در ايران و تأمين منابع آبي و شيوه‌هاي نگهداري آن در فرهنگ مردم با استفاده از اصطلاحات آبياري سنتي توضيح داده شده است.




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments