معرفی بهترین مداحی های دهه اول محرم

با نزدیک شدن به ایام ماه محرم و عزاداری‌های سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین، بازار مداحی‌ها و آهنگ‌های مناسبتی این ایام هم داغ می‌شود و همه به دنبال این آهنگ‌ها و مداحی‌ها هستند. سایت‌های انتشار آهنگ زیادی وجود دارد که این آهنگ‌ها را در دسترس عموم قرار می‌دهند ولی ما در این مطلب می‌خواهیم به سراغ یکی از معروف‌ترین‌ها، یعنی سایت بیپ موزیک برویم.

مداحی چیست

مداحی درواقع همان روضه‌خوانی است و درواقع جزئی از هنرهای نمایشی مذهبی و ملی ایرانیان هست که از دیرباز موردتوجه قرار می‌گرفته است. این هنر معمولاً در ایام و مراسمات مذهبی در زمان وفات و ولادت ائمه و پیامبر و اعیاد مذهبی مسلمانان اجرا می‌شود و معمولاً با استقبال خاصی بین جامعه مذهبیان روبه‌رو می‌شود.هنر مداحی می‌تواند توسط مردان و زنان انجام شود ولی معمولاً مداحی‌هایی که توسط هنرمندان مرد اجرا می‌شود به صورت عمومی منتشر می‌شود و در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

گاهی هنر با درون‌مایه‌های سیاسی نیز همراه شده و علاوه بر مذهبی، اندکی هم بعد سیاسی به خود می‌گیرند. مداحی ریشه‌ای تاریخی در زمان پیامبر اسلام دارد، چه بسا در آن زمان هم اشعار زیادی در مدح و رثای اهل‌بیت سروده می‌شد. همچنین ائمه، شاعران را به سرودن شعر در مدح اهل‌بیت ایشان تشویق می‌کردند، همین موضوع نشان می‌دهد که مداحی جایگاه ویژه‌ای در زمان ائمه و پیش ایشان داشته است.

گلچین مداحی‌های دهه اول محرم

ازجمله زمان‌هایی که مداحی در ان اجرا می‌شود، دهه اول محرم است و معمولاً در هیئت‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری از مداحان دعوت می‌شود که در این مراسم‌ها شرکت کرده و به ذکر مصبیت در رثای ائمه اطهار بپردازند.

همچنین می‌توانید برای گوش دادن به نوحه‌ها و مداحی‌های دیگر مداحان اهل‌بیت هم از سایت‌های اشتراک موزیک این مداحی‌ها را دریافت کنید. ازجمله گلچین مداحی های شب تاسوعا سایت بیپ موزیک می‌توان به ابی عبدالله ثارالله| جواد ذاکر، کربلا خونمه | جواد مقدم، جان آقا سنه قربان آقا | مجید بنی فاطمه، عاشقان حرم موکب به موکب | مهدی رسولی اشاره کرد.

جایگاه مداحی در سال‌های اخیر

مداحی و شعر سرایی در زمان‌های اخیر بسیار موردتوجه قرار گرفته است به‌طوری‌که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دراین‌باره فرموده‌اند: مهم‌ترین امتیازی که ما مسلمانان نسبت به دیگر ادیان و کشورها داریم همین اجتماعات دینی و مذهبی است که در ان در مورد اهل‌بیت و شادی‌ها و مصیبت‌هایشان شعر و مداحی برگزار می‌شود که این موارد در ادیان و مذاهب دیگر کمتر دیده می‌شود.

یک مداح خوب

خصوصیات یک مداح خوب برای دانلود گلچین مداحی‌های شب اول محرم برمی‌گردد به این‌که یک مداح چقدر از شعر را حفظ است و چقدر را از رو می‌خواهد بخواند و همچنین شعری که خوانده می‌شود باید متناسب با حال جمع و زمان خود باشد.

زنده نگاه داشتن اسلام و شهادت

یکی از مواردی که گلچین مداحی‌های شب اول محرم را پراهمیت جلوه می‌دهد، زنده نگاه‌داشتن اسلام به وسیله این شعرها و مداحی‌ها و همچنین ترویج فرهنگ شهادت و تقویت روحیه شهادت‌طلبی در میان مسلمانان در ایران و دیگر کشورهای جهان اسلام است. مداحی‌هایی که در این قبیل مراسم دهه محرم برگزار می‌شود همراه با سوزوگداز شهادت جان‌سوز امام سوم ما، امام حسین علیه‌السلام همراه بوده و همین موضوع سوز دل باعث می‌شود که فداکاری‌های این امام همم و یاران باوفای ایشان برای همیشه و تا سال‌های بعد در ذهن همگان باقی بماند چه بسا که در این 1400 هم همین‌طور بوده است و به‌وسیله همین عزاداری‌ها است که درواقع یاد امام حسین و علم‌دار باوفایش با مداحی بوی سیب در یادها مانده است و همچنان می‌ماند.




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments